- In 2023 daalde het aantal huurders met een huurschuld aanzienlijk, met 18.000 minder dan het jaar ervoor.
- Corporaties passen het incassoproces steeds meer aan op persoonlijke omstandigheden van huurders, wat leidt tot maatwerkoplossingen en minder huisuitzettingen.
- Door verbeterde betalingsregelingen en betrokkenheid na incasso werken corporaties proactief aan betaalbare huur en wijkverbetering.
Het aantal huurders met een huurachterstand bij woningcorporaties is in 2023 opnieuw gedaald, blijkt uit recent onderzoek van de vereniging van woningcorporaties, Aedes, onder bijna honderd woningcorporaties.
Vorig jaar hadden 117.000 huurders een betalingsachterstand, wat 18.000 minder is dan in 2022.
Ook de totale huurachterstand, die in 2020 nog € 227 miljoen bedroeg, is afgenomen naar € 164 miljoen. Dit markeert een positieve ontwikkeling in de betaalbaarheid van huren, vooral voor huurders met een laag inkomen.
De dalende trend in huurachterstanden gaat samen met een afname van huisuitzettingen. In 2023 bleef het aantal uitzettingen, 1.200, stabiel, ondanks een lichte toename in het aantal gerechtelijke vonnissen. Van de vonnissen die werden uitgesproken, leidde slechts een kwart tot daadwerkelijke uitzetting, dankzij de inzet van corporaties om via betalingsregelingen huurders in hun woningen te houden.
Meer maatwerk voor huurders met betalingsproblemen
Woningcorporaties hebben het incassoproces de afgelopen jaren aangepast om huurders met betalingsproblemen beter te ondersteunen.
In 2023 deden zo’n 95.000 huishoudens een beroep op een betalingsregeling, waarvan er bijna 90% succesvol werd toegekend. Met behulp van flexibele oplossingen, zoals gespreide betalingen, tijdelijke huurverlagingen of zelfs gedeeltelijke kwijtschelding, kunnen steeds meer huurders hun achterstanden inlopen zonder verdere druk of risico op uitzetting.
De nadruk ligt steeds meer op “sociaal incasseren”, waarbij het persoonlijke verhaal van de huurder centraal staat.
Dit proces wordt door meer dan de helft van de corporaties actief gehanteerd en zorgt ervoor dat corporaties bij financiële problemen gericht maatwerk kunnen leveren. Hiermee spelen woningcorporaties een cruciale rol in het creëren van een stabiele woonsituatie voor kwetsbare huurders.
Ondanks de gunstige ontwikkeling van dalende huurachterstanden, blijven woningcorporaties zich zorgen maken over de financiële druk op hun huurders. Daarom zoeken ze actief de samenwerking met andere instanties, zoals gemeentes en welzijnsorganisaties, om hun huurders te ondersteunen en te voorkomen dat mensen opnieuw in de schulden belanden.
Huisuitzettingen als laatste middel
In de gevallen waarin huisuitzettingen toch plaatsvinden, spelen vaak andere factoren een rol naast huurachterstand.
Ongeveer de helft van de uitzettingen is terug te voeren op betalingsproblemen, maar corporaties rapporteren dat er vaak ook sprake is van bijvoorbeeld overlast of illegale activiteiten. Vooral bij huishoudens met kinderen wordt uiterst terughoudend opgetreden: slechts 6% van de uitzettingen betreft huishoudens met minderjarigen.
Corporaties zetten zich ook in voor nazorg na een uitzetting, in samenwerking met gemeenten en andere instanties, om de negatieve gevolgen voor het huishouden zoveel mogelijk te beperken en hen te begeleiden naar een nieuwe woonomgeving.