- Sommige huurders in de particuliere sector hebben moeite om hun huur te betalen, wat hun leven ingrijpend beïnvloedt.
- Het meldpunt ‘woekerhuren’ van de Woonbond ontving binnen twee maanden echter maar 350 klachten over extreem hoge huurprijzen.
- In verhouding tot het aantal huurwoningen vallen de gemelde klachten in het niet.
Uit meldingen bij het meldpunt ‘woekerhuren’ van de Woonbond blijkt dat huurders in alle leeftijdsgroepen kampen met te hoge huurprijzen. Jonge huurders stellen het stichten van een gezin uit en blijven noodgedwongen in dezelfde baan vanwege de financiële druk.
Oudere huurders houden vaak aan het einde van de maand geen geld meer over.
Maar: bij het meldpunt van de bond kwamen eerdere dit jaar in 2 maanden tijd maar 350 meldingen binnen, zo lazen we in de berichtgeving van RTL nieuws hierover.
Hoe groot is het probleem?
Het lijkt allicht terecht, een extra steunpunt voor huurders. Nederland is er niet bij gebaat dat mensen alleen door wonen steeds verder in het slop raken.
Daarom is het niet gek dat de Woonbond een meldpunt had opengesteld, om zo – met steun van BNNVARA’s Kassa en KRONCRV’s Pointer – maatschappij en politiek bewuster te maken van de situatie. Dat schreef ook Arnoud Vlak, Managing Director bij Public Value in een commentaar.
Met slechts 350 meldingen op 1,2 miljoen private huurwoningen, kan worden afgevraagd of de situatie zo ernstig is als wordt voorgesteld.
Dit roept de vraag op of ook de verdere discussie niet meer gebaseerd moet zijn op de feiten dan op incidenten.