- Private investeerders verhuren 7% van de sociale huurwoningen in Vlaanderen.
- Fiscale voordelen maken dit aantrekkelijk, maar weinig kleine investeerders zijn hiervan op de hoogte.
- Het systeem biedt snelle oplossingen voor het tekort aan sociale huurwoningen, maar de administratieve procedures vertragen nieuwbouw.
In Nederland worstelt de politiek met de vraag welke plaats vastgoedbeleggers moeten krijgen. In Vlaanderen zien ze echter mogelijkheden, zo schrijft Het Belang va Limburg. ‘Hoe meer hoe liever’, lezen we daar zelfs.
In Vlaanderen kampt de sociale woningmarkt met een aanzienlijk tekort, terwijl 176.000 gezinnen wachten op een woning. Private investeerders, die momenteel 7% van de sociale huurwoningen bezitten, kunnen een deel van de oplossing zijn. Dit aandeel kan groeien door het aantrekkelijke fiscale beleid van de Vlaamse overheid, dat lagere registratierechten en onroerende voorheffing biedt.
Zo betalen investeerders slechts 7% registratierechten en 12% btw op nieuwbouw, wat hun rendement verhoogt. Bovendien ontvangen zij huur, zelfs als een woning tijdelijk leegstaat.
Onbekendheid bij kleinere investeerders
Hoewel grote projectontwikkelaars al gebruikmaken van dit systeem, zijn veel kleinere investeerders nog onvoldoende op de hoogte van de voordelen, schrijft de krant.
Dit is jammer, aangezien zij kunnen bijdragen aan het vergroten van het aanbod van sociale woningen. Volgens George Lenssen (Open VLD) zijn deze woningen sneller beschikbaar dan nieuwbouw, omdat de overheid vaak kampt met langdurige bouwprocedures.
Zo blijven miljarden euro’s aan beschikbare middelen vaak ongebruikt door trage vergunningsprocessen en bureaucratie. Private investeerders kunnen helpen deze kloof te dichten.
Financiële impact en toekomst
Hoewel het gebruik van private woningen door sociale woonmaatschappijen Vlaanderen enkele miljoenen aan belastinginkomsten kost, is de financiële impact beperkt in vergelijking met de investeringen in nieuwbouw.
Het systeem zorgt bovendien voor een sneller en effectiever gebruik van beschikbare middelen om het sociale huuraanbod uit te breiden. Echter, om echt effect te sorteren, moeten ook de administratieve procedures voor nieuwbouwprojecten worden versneld.
Daarnaast pleiten experts voor extra maatregelen, zoals het verlagen van de wachttijd voor huursubsidies van vier naar twee jaar, om de crisis op de sociale woningmarkt verder te bestrijden.