Sterke fietsinfrastructuur verhoogt waarde van vastgoed

Een fiets met kaas bij een huis

Een fiets met kaas bij een huis Foto: Thomas Bormans / Unsplash

  • Sterke fietsinfrastructuur verhoogt woningwaarden door betere bereikbaarheid en verhoogde vraag in stedelijke gebieden.
  • Huurprijzen stijgen in fietsgerichte buurten, maar lagere transportkosten kunnen de hogere woonlasten compenseren.
  • Beleid dat fietsen stimuleert draagt bij aan compacte steden, wat aantrekkelijk is voor investeerders en huurders.

Uit een recente studie blijkt dat goed ontwikkelde fietsinfrastructuur niet alleen bijdraagt aan duurzamere mobiliteit, maar ook rechtstreeks vastgoedwaarden beïnvloedt.

Wijken met een sterke fietsinfrastructuur zijn aantrekkelijker voor mensen die snel en duurzaam naar hun werk willen reizen, zo blijkt uit de studie naar de effecten van fietsinfrastructuur op wonen, werken en reizen van het Centraal Planbureau (CPB).

Hierdoor stijgt de vraag naar woningen in deze gebieden. Daaruit kunnen we ook concluderen dat dergelijke sterke infra leidt tot hogere woningprijzen en huurprijzen.

Dit effect is vooral zichtbaar in steden waar autoverkeer en files een probleem vormen, omdat fietsen een efficiënter alternatief biedt.

Volgens de gegevens uit het rapport zijn woningen in fietsvriendelijke buurten tot 10% duurder dan vergelijkbare woningen in gebieden zonder goede fietsverbindingen. Dit komt doordat een betere bereikbaarheid via fietswegen bijdraagt aan een hogere levenskwaliteit en kortere reistijden.

Compacte steden: een win-win voor investeerders en huurders

De studie laat zien dat fietsvriendelijke steden compacter blijven, omdat mensen dichter bij werk en voorzieningen willen wonen. Dit heeft twee belangrijke gevolgen:

  • Voor investeerders: vastgoed in deze gebieden wordt waardevoller en aantrekkelijker als belegging. Appartementen en woningen langs goed verbonden fietsroutes zijn gewild, wat leidt tot een hogere huuropbrengst.
  • Voor huurders: hoewel huurprijzen in deze gebieden stijgen, dalen de totale woonlasten doordat men minder afhankelijk is van auto’s en openbaar vervoer. Dit kan resulteren in maandelijkse besparingen van €100 tot €250 aan transportkosten, afhankelijk van de stad en de reisafstand.

Congestie en autogebruik: een keerzijde?

Wanneer fietsinfrastructuur wordt verwijderd of verwaarloosd, neemt het autoverkeer toe. Dit heeft een negatief effect op zowel de leefbaarheid als de vastgoedwaarde in stedelijke gebieden.

Uit de studie blijkt dat als fietsen als transportmiddel volledig zou verdwijnen, de gemiddelde woon-werkafstand met 30% zou toenemen en de reistijd met 14% langer zou worden. Dit betekent dat meer mensen verder van hun werk zouden wonen, wat leidt tot meer forenzenverkeer en een grotere afhankelijkheid van auto’s en openbaar vervoer.

Deze verandering heeft directe gevolgen voor de vastgoedmarkt. Stedelijke gebieden zonder goede fietsinfrastructuur krijgen te maken met stijgende congestie, wat kan resulteren in dalende vastgoedprijzen door langere reistijden en minder aantrekkelijke woonomstandigheden.

Daarnaast zorgt een hogere verkeersdrukte vaak voor meer luchtvervuiling en geluidsoverlast, wat de woonkwaliteit verder vermindert. Dit kan vooral huurders en kopers ontmoedigen om zich in dergelijke gebieden te vestigen, waardoor de vraag afneemt en de prijzen onder druk komen te staan.

De toekomst: investeren in fietssteden loont

Uit de studie blijkt dat verbeteringen in fietsinfrastructuur, zoals snellere fietspaden en e-bike vriendelijke routes, de vastgoedwaarden verder kunnen laten stijgen. Een toename van 10% in fietssnelheden, bijvoorbeeld door de groei van elektrische fietsen, kan leiden tot een 11% hogere fietsdeelname.

Dit vermindert de afhankelijkheid van auto’s en verhoogt de aantrekkelijkheid van stedelijke gebieden.

Gemeenten die investeren in fietsnetwerken creëren een aantrekkelijke stedelijke omgeving, wat goed nieuws is voor zowel huurders als vastgoedinvesteerders. Een evenwichtige benadering tussen fiets-, auto- en OV-infrastructuur is daarbij cruciaal om stedelijke groei duurzaam te ondersteunen.