De uitdagingen in de verkoop van luxe penthouses vs. normale woningen in Rotterdam

Rotterdam

Rotterdam Foto: justmarius_de / Pixabay

  • Luxe penthouses in Rotterdam worden aanzienlijk trager verkocht dan normale woningen.
  • Specifieke, kapitaalkrachtige doelgroepen zijn nodig voor de verkoop van deze dure woningen.
  • De onderhandelingspositie bij luxe vastgoed verschilt sterk van die bij het middensegment.

De vastgoedmarkt in Rotterdam toont een interessant fenomeen: terwijl de gemiddelde woning binnen 60 dagen verkocht wordt, staan luxe penthouses maandenlang te koop zonder een nieuwe eigenaar te vinden.

Hoe komt het dat deze prestigieuze woningen, ondanks hun aantrekkelijke kenmerken en locaties, langer op de markt blijven? Bij RTV Rijnmond keken ze naar deze – exclusievere – markt.

Unieke aantrekkingskracht van luxe penthouses

Volgens Jeroen van Haaren, onderzoeker stedelijke en regionale economie aan de Erasmus Universiteit, is er in Rotterdam relatief veel aanbod van dure penthouses. “Rotterdam is een architectuurstad en een stad van hoogbouw,” verklaart hij.

“Het ontwikkelen van woontorens met iconische penthouses helpt bij de luxe uitstraling van het gebouw, wat ook de toegankelijkere appartementen aantrekkelijker maakt.”

De strategie van de stad om kapitaalkrachtige doelgroepen aan te trekken, past goed bij de bouw van dure appartementen en woontorens.

Deze doelgroep bestaat vaak uit ondernemers waarvan de kinderen zijn uitgevlogen, geslaagde zakenmensen of mensen die hun bedrijf hebben verkocht en iets bijzonders zoeken in Rotterdam. Veel van deze kopers komen niet uit Rotterdam maar zijn internationale kopers.

Verkoopcyclus en onderhandelingspositie

Ondanks de stijgende populariteit van Rotterdam en het toenemende aantal internationale kopers, worden luxe penthouses niet snel verkocht.

De gemiddelde verkooptijd voor woningen van meer dan een miljoen euro ligt tussen de 6 en 12 maanden, veel langer dan het Rotterdamse gemiddelde van 60 dagen. Het verkoopproces is heel anders dan bij ‘normale’ woningen.

René van Nierop van At Home makelaars legt uit dat er simpelweg minder mensen zijn die zoveel geld aan een woning kunnen en willen uitgeven. “Bij het duurdere segment wordt er veel meer onderhandeld over de prijs. De koper is kritisch en heeft wat te kiezen, terwijl de verkoper vaak niet meteen van de woning af hoeft en een goede prijs wil.”

Leslie de Ruiter van Christie’s vult aan dat een penthouse een luxeproduct is. “Bij het middensegment wordt er veel overboden en is er een woningnood, wat bij luxe penthouses niet het geval is. Er wordt veel meer onderhandeld, waardoor de verkoop langer kan duren.”